SIAPA yang tidak sed!h apabila insan tersayang menigaI dunia? Macam-macam cara dibuat untuk meluahkan kesedihan termasuk berkongsi perasaan menerusi platform media sosiaI.

Namun kec0h apabila satu video menunjukkan tiga gadis dipercayai adik-beradik membuat rakaman di sebelah jen4zah bapa mereka.

Menerusi video berdurasi 18 saat itu, ia menunjukkan trend ‘sebelum dan selepas’ yang menjadi ikutan di media sosiaI.

Rakaman ‘sebelum’ pada Oktober 2021 menunjukkan ketiga-tiga mereka sedang menari ketika duduk, dan seorang lelaki dipercayai bapa mereka berdiri di belakang.

Ia disusuli rakaman ‘selepas’ iaitu pada Februari 2022 di mana ketiga-tiganya memakai tudung dan berjubah dengan kedudukan sama, namun kali ini berdiri bersebelahan dengan jen4zah bapa mereka.

Di akhir video, ketiga-tiga mereka kemudian berpaling ke arah jen4zah yang telah ditutup dengan kain kapan.

“Rasa sekejap sangat bersama papa. Perginya papa pada hari Jumaat setelah bertarung 33 hari di ICU (unit rawatan rapi).




Semoga syurga tempatmu papa bersama para hambaNya yang soleh. Amin,” tulisnya menerusi keterangan video, tanpa mendedahkan lokasi rakaman.

Berdasarkan semakan, bapa mereka menghidap k4nser tahap empat dan sebelum ini menjalani kem0terapi.

“Hargailah mereka selagi ada. S4kit dan sedih yang terdalam. Terima kasih Allah berikan kami ayah terhebat! Kami akan menyusulmu. Al-Fatihah untuk papa,” tambahnya.

Video yang dimuat naik di aplikasi TikT0k pada awal pagi Isnin itu menimbulkan pelbagai reaksi dengan rata-rata netizen menyifatkan rakaman bersama jen4zah yang dibuat mengikut trend media sosial itu sebagai tidak sensitif.

“Macam mana boleh teringat nak video ni waktu tengah sed!h.”

“Aku tak boleh brain, dia mampu buat TikT0k kat sebelah jen4zah.”

“Ayah saya menigaI bulan 10 tahun lepas. Tak pernah terfikir nak buat macam ni. Nak tengok gambar-gambar dia waktu sakit atau sihat pun saya tak mampu lagi,” demikian antara k0men-k0men netizen.


Susulan dikec4m ramai, video tersebut bagaimanapun telah dipadamkan daripada akaun TikT0k yang mempunyai lebih 91,000 pengikut.

Dalam pada itu, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan pada Januari 2021 memberi penjelasan berhubung pertanyaan tentang menyebar video orang yang telah menigaI dunia yang dirakamkan bagi tujuan kenang-kenangan dan dikongsi di media sosi4l.

“Tidak sepatutnya bagi seseorang muslim itu menyebar video atau gambar si m4ti di dalam media sosial atau kepada masyarakat umum. Ini kerana ia bertentangan dengan etika dan akhlak bagi seorang muslim.

“Selain itu, perbuatan itu juga boleh mengundangkan kepada fitn4h dan perasaan tidak selesa terhadap keluarga si m4ti. Bahkan ia juga perlu dihentikan daripada terus tersebar dengan kadar segera.


Namun, perbuatan menyebarkan video atau gambar tersebut diharuskan bagi tujuan tertentu untuk menjaga kebaikan dan manfaat bagi pihak yang berautoriti dengan syarat mendapat keizinan pihak keluarga serta menjaga aib si m4ti,” menurut penjelasan ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke 540: Huk0m Merakam Video Orang Yang MenigaI Dunia?

Sumber: mstar

Post a Comment

Ada sebarang soalan berkaitan halaman atau cadangan, sebarang bentuk penulisan serta komen adalah dibawah tanggungjawab dan risiko anda sendiri tertakluk pada Akta 588 SKMM

Terbaru Lebih lama