TERTUKAR bagasi di lapangan terbang, jeti mahupun stesen bas bukanlah suatu perkara as1ng kerana kejadian seumpama itu ser1ng berlaku.

Iyalah, kebanyakan beg yang berada di pasaran bukan bersifat eksklus1f dan apabila ia bercampur aduk disusuli waktu yang singkat, ada kalanya pemilik terlepas pandang.

Situasi itu turut dialami pelajar P0liteknik Pauh, Perlis ketika hendak bercuti bersama rakan-rakannya di Langkawi, Kedah.

Menceritakan kembali ins1den yang berlaku terhadap rakannya kepada mStar, Danish Zayn, 22, berkata, kejadian pada 26 Januari lalu terjadi kerana mereka tergesa-gesa untuk mendapatkan kereta sewa selepas turun dari feri di Pekan Kuah, Langkawi.

 

“Saya dengan kawan, Amar Sayuthi yang tertuk4r beg tu bagi bagasi pada penjaga di atas feri. Kami sama-sama nampak yang beg kami diletakkan bert1ndih atas bawah.

“Masa tu kami dari jeti Kuala Perlis, sampai dalam pukul 7.30 malam. Sampai tu dah lambat lepas tu nak ambil kereta sewa lagi dan kena check-in res0rt, pervt pun dah lap4r.

“Bila dah sampai dekat jeti Langkawi kami pun turun awal sebab ingatkan beg kami ada di atas, tapi rupa-rupanya dah diubah ke bawah sekali.

“Beg saya ada bawah dan saya nampak ada beg serupa macam bagasi Amar di atas beg saya. Kami ambil sebab awal tu dah nampak penjaga feri letak beg kami sekali.

“Jadi dia pun ambil, kami pun tak terfikir nak per1ksa sebelum turun feri. Lepas tu kami check-in dan letak beg sebab nak pergi makan dan lepak kat Pantai Chenang, dalam pukul 10.30 malam baru balik resort.

 

Antara mesej yang diterima Amar selepas dia membuat p0sting di Faceb00k.

“Kami semua memang excited nak mandi k0lam, balik tu Amar tengok beg dia terkunci. Dia pun ha1ran sebab beg dia memang tak kunci,” cerita anak kelah1ran Perlis itu sambil ketawa apabila terkenang situasi yang berlaku kepada rakannya.

Menurut pemuda itu, Amar terus menelef0n keluarga dan meminta passw0rd kerana bagasi yang digunakan itu milik adiknya.

“Adik dia cakap tak tahu sebab tempat kunci beg memang dah r0sak. Masa tu, kami masih tak s4ngka lagi beg tertuk4r, jadi kami cuba tar1k zip di sebelah atas… b0leh terbuka sikit.

“Kami tar1k pakaian yang ada dan nampak seluar tidur berc0rak,” ujarnya yang turut meyakinkan Amar bahawa beg sudah tertukar.

Selepas itu, katanya, Amar membuat p0sting di Faceb00k gr0up ‘Saya Anak Perlis’ dan gr0up ‘Langkawi’.

Masa jumpa nak tukar beg tu, dia macam tegas sikit la cakap ‘lain kali sblum turun feri check dulu beg’.

DANISH ZYNN

Ujarnya, dalam pukul 1.30 pagi itu, Amar terima mesej di WhatsApp mengatakan dia pemilik bagasi yang tertuk4r.

“Beg tertuk4r tu memang sama warna dan jenama. Pemilik dia perempuan berusia 19 tahun dan dia juga pelajar P0liteknik Pauh. Masa jumpa nak tukar beg tu, dia macam teg4s sikit la cakap ‘lain kali sebelum turun feri check dulu beg’.

“Dia pun baru balik Langkawi lepas habis f1nal exam. Kami pula akan k0nvo dipl0ma pada bulan Mac nanti, saya jurusan Kejuruteraan Elektr0nik (K0munikasi) manakala Amar pelajar Teknologi Maklumat (Teknologi Digital)

“Amar pun terp4ksa p1njam baju dan kain pelikat kawan masa nak hantar beg tu,” jelasnya.

Amar membawa bagasi untuk dituk4rkan kepada pemiliknya dengan memakai baju dan kain pelikat rakan.

Susulan kejadian itu, Danish memberitahu, dia dan rakan-rakan yang lain sering mengusik Amar dengan mengatakan pemilik beg yang dijumpai adalah jod0hnya.

Bagaimanapun, katanya, Amar seorang pem4lu dan dia juga tidak menghubungi pem1lik bagasi berkenaan selepas kejadian tersebut.

Terdahulu, vide0 yang dimuat naik di aplikasi TikT0k mendapat lebih 87, 200 tanda suka dan dit0nton kira-kira 1.4 jut4 pelayar.

Antara k0men netizen yang mencuit hat1 adalah ‘macam ni la papa terjumpa mama kamu dulu’.

Lebih menarik apabila kakak kepada pemilik beg tersebut turut meningg4lkan k0men dan net1zen membal4s ‘bakal adik ipar akak kot’.

Sumber : mStar

Post a Comment

Ada sebarang soalan berkaitan halaman atau cadangan, sebarang bentuk penulisan serta komen adalah dibawah tanggungjawab dan risiko anda sendiri tertakluk pada Akta 588 SKMM

Terbaru Lebih lama