TuIar di media sosiaI mengenai geIagat seorang guru wanita yang sedang membebel kepada anak muridnya gara-gara bermain kain yang mempunyai cecair pemb4smi kvman (hand san.itizer).

Menurut guru tersebut, dia terpksa mengenakan d3nda seperti berdiri di dalam kelas kepada pelajar berkenaan selepas murid terbabit lngkar arahannya.

180 juta kali dah bagitahu.

Cikgu dah bagitahu 180 juta kali jangan main kain tuala tu dekat atas kepala, muka dan mulut. Hampa tau tak cikgu letak hand sa.nitizer dekat tuala tu supaya tak nak ada kum4n. Hampa semua boleh pula main letak dekat muka dan muIut.

Menerusi video tuIar tersebut, seorang guru wanita dipercayai m4rah dan memberi nasihat kepada anak muridnya agar tidak bermain dengan tuala yang mengandungi hand sa.nitizer.

mula2 nak sembang2 mengadu sambil makan yg sepanjang buka sekolah ni nak mkn pun kadang x sempat.. nampak dak betapa bizinya sy 😌😌😌 last2 lain pulak jadinya.. sila lihat video episod ke 2 😆😆

Posted by Cikgu Farrah on Rabu, 10 Mac 2021

episod 2 😌😌😌 disebalik episod 1 😄😄😄

Posted by Cikgu Farrah on Rabu, 10 Mac 2021


Ini kerana, guru wanita tersebut tidak mahu sebarang perkara yang tidak di.ingini berIaku terhadap anak muridnya. Sepanjang video tersebut juga, guru berkenaan telah membebeI terhadap pelajar berkenaan.

Tolong berhenti rakam.

Cikgu-cikgu. Tolonglah berhenti rakam diri sendiri sambil membebeI kepada murid-murid. Dengan suara yang ann0ying, lepas tu buat-buat ged!k, sangat-sangat memaIukan. Tak sesuai diamalkan. Tak salah nak membebeI, tapi tak perlu rek0d.

Buat apa nak tunjuk satu dunia? Nak tunjuk yang cikgu-cikgu ni takde kerja asyik nak membebeI je ke? Kalau guna Tikt0k buat k4ndungan mengajar masih boleh diterima. Masih ada manfaatnya.

Mohonlah jangan menambahkan lagi persepsi n.egatif masy4rakat terhadap profesion keg0ruan. Kerana nila setitik, r0sak susu sebelanga.

Susulan daripada video berkenaan, seorang guru yang dikenali sebagai Mohd Ridzuan meluahkan pandangannya mengenai tind4kan guru tersebut apabila merakam s.ituasi berkenaan semasa berada di dalam kelas.

Jelas Ridzuan, sebagai seorang guru, wanita tersebut tidak s.alah sekiranya mahu membebel kepada pelajarnya namun, tidak perlu merakam video diri sendiri. Ini kerana, video tersebut didkwa bakal meng.undang k0ntroversi di mana guru-guru di negara ini seolah tidak mempunyai kerja dan hanya asyik membebeI sahaja.

Ridzuan juga berharap para guru menggunakan m.edium TikT0k sebaik-baiknya dan tidak menambah persepsi ne.gatif masyarakat terhadap bidang perguruan.


Reaksi Orang Ramai.

Gigih usaha cikgu…bebel siap buat gaya. Tiba2 rindukan cikgu bahasa inggeris masa sekolah rendah. Saling tak tumpah caranye…..lama2 km anak murid boleh rindu tau suara bebelan cikgu tu. Orgnye lawa mcm cikgu la…tp klu dia start bebel….nom st.op sampai habis kelas. Sama la kita pon klu bebel kat ank….jgn bg kita start…tak berhenti selagi tak lena.




Budak kn lagi kita teg0r lagi dia buat, jadi u.bat nya buat2.. hampa org suka berdiri, berdiri sampai habis sekolah.. dh mcm saya bunyinya, m4rah ke cucu… Kadang tu memang kena ada cikgu yg mcm ni.

Mulut diabecok cikgu ni tapi hati dia baik..kerana dia tahu murid ygberjaya lahirnya dpd didikan cikgu yg berhati mulia.

Teringat kenangan dulu berdepan cikgu mengajar camni. Kembang je telinga aku dengar cikgu membebel. HaHahaha.


Kredit : Obulan.

Post a Comment

Ada sebarang soalan berkaitan halaman atau cadangan, sebarang bentuk penulisan serta komen adalah dibawah tanggungjawab dan risiko anda sendiri tertakluk pada Akta 588 SKMM

Terbaru Lebih lama