Umat Islam dinasihatkan tidak memelihara kucing di rumah sekiranya hobi itu boleh menimbulkan masalah dalam keluarga dan hidup berjiran.

Mufti Perlis Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, pemilik kucing harus menjaga haiw4n peliharaan mereka dengan terurus dan jangan membiarkan kucing itu bebas keluar ke rumah jiran dan membuang n4jis di situ sehingga menyus4hkan jiran tetangga.

“Jika kucing seseorang pergi dan membuang n4jis di rumah jiran tidak berd0sa bagi jiran itu men4ngkap dan membuang kucing itu ke tempat lain,” katanya menjawab soalan jemaah pada kuliah mingguannya di Masjid Alwi di sini malam tadi.

Mohd Asri juga berkata tidak ada sebarang hadis yang menyebut Nabi Muhammad SAW menyuruh umatnya memelihara kuc!ng tetapi baginda mengingatkan supaya jangan meny3ksa dan meny4kitkan kuc!ng.

Sumber-Bernama.

Apa huk0m pemilik biar kuc!ng ber4k depan rumah jiran?

SHAH ALAM – lsu kucing berkeliaran dan membuang n4jis merata-rata bukan perkara biasa, malah menjadi antara perkara yang boleh mendatangkan permus0han sesama jiran tetangga.

Ak!bat sikap kurang cakna tuan punya kucing yang menganggap perkara itu remeh, ia akhirnya meletakkan ny4wa haiwan peliharaan mereka dalam ba,haya sekaligus menjadi mngsa keadaan.


Mungkin ramai juga yang tidak mengetahui, sebenarnya terdapat tind4kan yang boleh diambil dari sudut agama sehingga tuIar semula video memaparkan pendkwah terkenal, Ustaz Azhar Idrus menjawab persoaIan berkaitan lsu kucing ber4k merata ini.

Menerusi video berdurasi lebih tiga minit itu, Azhar menegaskan dalam k3s tersebut, kucing yang membuang n4jis di rumah orang tidak bersalah, sebaliknya yang bersalah adalah pemilik haiw4n tersebut.

Beliau berkata, berdasarkan kitab Feqah, sesiapa yang menjadi m4ngsa boleh meminta pemilik kucing untuk membersihkan rumahnya, namun jika enggan, perlu dibayar ganti rugi.

“Elok dah huk0m hakam….Maka kalau pemilik kucing enggan juga, boleh dilap0rkan kepada kadi tapi takkan nak lap0r k3s kucing pada kadi?

“Jadi dalam k3s begini, orang yang beriman dia tidak akan susahkan orang lain sama ada dengan mulut atau perbuatan. Melepaskan h4iwan, membus0kkan rumah orang lain, ini orang yang tidak sejahtera Islamnya,” katanya.


Ustaz Azhar berkata, sekiranya pemilik kucing masih tidak mengendahkan adu4n yang dibuat, maka harus untuk m4ngsa membuang h4iwan peliharaan itu ke tempat lain.

“Kalau tuan kucing buat tak tahu dan rumah kita masih jadi sasaran n4jis-n4jis tersebut, huk0mnya harus untuk kita buang benda yang mud4rat.

“Kita boleh ambil h4iwan itu dan letak di tempat yang jauh tapi dia boleh hidup,” katanya.

Terdahulu, video tersebut dimuat naik di media sos!al pada 27 September 2013, namun ia tuIar semula.

Sumber ohmypress

Post a Comment

Ada sebarang soalan berkaitan halaman atau cadangan, sebarang bentuk penulisan serta komen adalah dibawah tanggungjawab dan risiko anda sendiri tertakluk pada Akta 588 SKMM

Terbaru Lebih lama