Khasiat batang saderi dan epal hijau

Waktu pagi sebelum korang sarapan minum dahulu segelas jus batang saderi campurkan jus epal hijau. Jus ini baik untuk mencuci perut dan usus korang. Jus campuran ni rasanya akan masam masam manis. Sesuai dan selera diminum macam jus-jus buah yang lain kebiasaanya yang kita biasa minum sedap dan menyelerakan.

Korang kisar 1 biji atau 2 biji epal hijau bersama batang saderi, dengan mendapat kuantiti segelas air banyaknya. Banyak khasiat terdapat dalam campura jus ni mungkin ada diantara korang belum pernah membuat atau ini firtstime korang pernah dengar atau terbaca dalam laman ini , so korang cuba buat pun sangat mudah dan senang. 

So ini khasiat dan kebaikan batang saderi campuran dengan jus epal 

1. Melancarkan sistem pencernaan sembelit dalam perut

Sudah baca? Makanan penambah darah untuk ibu hamil

Dengan diet yang seimbang Probiotik penting untuk pencernaan usus yang sihat, serta mengelak dari penyakit kronik Jus ini kaya dengan kandungan cecair fibre. mampu membantu dalam proses pembuangan toksid dalam usus terutamanya. Amalkan untuk minum pada setiap pagi ketika perut masih kosong sebelum korang bersarapan.

2. Batang saderi menurunkan risiko masalah tekanan darah tinggi

Jus campuran epal dan batang saderi ini sangat baik untuk menghilangkan rasa pening-pening dan sakit kepala yang berpunca daripada tekanan darah tinggi.

3. Jus batang saderi mengawal kolesterol dalam darah

Amalan meminum jus campuran batang saderi ini dikatakan mampu mengurangkan pembinaan kolesterol lemak tepu pada dinding saluran darah. Dimana pembuluh darah semakin sempit oleh enapan lemak dengan pengambilan makanan berminyak tanpa kawalan, dimana korang perlu mencegah lebih awal untuk mengurangkan risiko sakit jantung.

4. Penglihatan mata terang dengan khasiat saderi setelah berusia 

Vitamin A yang terdapat dalam batang saderi ini juga baik untuk kesihatan deria penglihatan mata, ia melindungi mata dari semakin merosot disebabkan oleh faktor usia dan  fungsinya akibat umur yang semakin meningkat. Terutamanya pada orang tua berpunca dari selaput mata putih atau dikenali sebagai ketarak.

5. Batang saderi mencegah pertumbuhan kanser sel tumor

Batang saderi mempunyai kandungan apium graveIaolens secara sainstifiknya dimana sumber terbaik antioksidan dan enzim mineral vitamin B6, vitamin K, vitamin A, folat, dan kalium dimana dapat menghentikan tumbuhan sel tumor serta menghalang sebarang radikal yang bebas merosakkan sel-sel dalam tubuh kita. Peringkat awalnya kanser sukar untuk di kesan penting untuk korang membuat pemeriksaan atau ujian saringan untuk mengenal pasti tanda-tanda penyakit untuk rawatan awal.

6. Campuran epal hijau merawat masalah keradangan kronik

Campuran jus epal hijau ini juga dapat merawat  masalah keradangan seperti simptom radang artritis reumatoid, radang osteoartritis, bronkitis dan gout asma yang melibatkan kompilasi masalah paru-paru yang kronik.

7. Batang saderi menyingkir toksin 

Kalium dan natrium dalam jus ini membantu untuk mengawal bendalir badan dan merangsang pengeluaran air kencing penting dalam penyerapan glukosa, jantung dan sistem saraf  seterusnya membersihkan cecair badan yang berlebihan. Juga menjaga dinding pembuluh darah ( arteri ) mencegahan serta menurunkan risiko penyakit stroke akibat tekanan darah yang tinggi.

Batang saderi juga membantu membersihkan sistem fungsi buah pinggang menyingkirkan segala toksin sekaligus menghalang pembentukan batu karang. Dimana kepekatan air kencing yang tinggi sering berlaku apabila sering kekeringan ( dehydrasi ) kurangnya pengambilan cecair.

8. Membantu mengawal selera pemakanan

Mengamalkan minuman jus saderi dengan ditambah jus epal pada setiap hari juga dapat membendung nafsu keinginan yang kuat makan dan minum manis-manis tanpa kawalan dan juga ia megawal selera makan kita. Terbukti kandungan fibre campuran batang saderi dan epal hijau ini juga dapat mengawal gula dalam darah yang agak tinggi serta membantu melancarkan sistem penghadaman pemakanan yang berkaitan dengan usus kita. 

Sudah baca? Menakjubkan Al-Quran pada orang yang sedang sakit

Banyak khasiat dan kebaikan, jadi korang bolehlah amalkan jadikan sebagai rutin korang, minum jus epal dan saderi ni simple je bahan-bahan pun mudah nak dapatkan..

Batang saderi
Batang saderi dan epal hijau

Jom share tips kesihatan ni pada kawan-kawan sekali dan jangan lupa join kredit dari telegram GayaSihatCantik

Baca juga : Menakjubkan Al-Quran pada orang sedang sakit

4 Ulasan

Ada sebarang soalan berkaitan halaman atau cadangan, sebarang bentuk penulisan serta komen adalah dibawah tanggungjawab dan risiko anda sendiri tertakluk pada Akta 588 SKMM

  1. Pernah dengar sbb makcik sedara amalkan. Memang banyak benefitnya. Kena konsisten kan

    BalasPadam
  2. jemput join GA saya! Sila la ...https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/12/digital-arts-giveaway.html

    BalasPadam

Catat Ulasan

Ada sebarang soalan berkaitan halaman atau cadangan, sebarang bentuk penulisan serta komen adalah dibawah tanggungjawab dan risiko anda sendiri tertakluk pada Akta 588 SKMM

Terbaru Lebih lama