Setting blog menjadi dofollow perubahan peningkatan trafik dan pagerank cepat naik.

Korang perlu tahu apa yang dimaksudkan dengan rel='dofollow' dan rel='nofollow' yang mempunyai attribut follow, untuk blog yang telah diubah kepada dofollow apabila kita memberi pesanan atau komen pada blog orang lain dan korang meninggalkan alamat link web url pada ruang komen tersebut dengan secara automatiknya web atau blog korang akan mendapatkan backlink dari blog atau web yang kita memberikan komen berserta dengan link url tersebut.

Membuat blog menjadi dofollow adalah satu teknik yang menjadi buruan oleh setiap blogger ianya kewajiban perlu korang terapkan pada blog, walaupun penggunaannya tidak kekal atau terus menerus dengan menjadikan blog korang kekal status sebagai dofollow, itu terpulang pada citarasa korang, lagi banyak backlink korang lagi bagus sesebuah nilai blog korang..backlink atau pautan yang kita tinggalkan pada banyak ruang komen pada blog orang lain yang berstatus dofollow akan memberikan hasil tingkat trafik yang ramai mengarahkan pautan ke blog korang.

Kebiasaanya dalam platform blogspot semua mengunakan fungsi nofollow, melainkan kalau korang telah mengubahnya kepada dofollow disebabkan oleh polisi google itu sendiri 

Nofolow untuk mengelakkan dofollow spam atau ada pihak lain yang tidak bertanggungjawab untuk mengambil kesempatan keatas blog korang untuk melakukan spam yang terdedah kepada dofollow malware yang membahayakan blog korang. Dofollow sesiapa sahaja boleh memberikan ulasan dan komen jangan terkejut dofollow pagerank tinggi mendadak!!

Dibawah ni perkongsian untuk korang semua untuk mengubah blog korang menjadi dofollow, ok first yang korang perlu lakukan adalah mengedit template coding html korang

Langkah pertama korang perlu :>

Login ke Account blogger > blogger.com 

Masuk tab rancangan > Edit HTML dan klik centang Expand Template Widget > 

Dan kemudian korang cari kod script seperti dibawah ni 

( Tips untuk memudahkan pencarian kod script korang gunakan teknik Ctrl+F ) pastekan kod tersebut di ruang search dan tekan butang ENTER


<a expr:href='data:comment.authorUrl' rel='nofollow'><data:comment.author/></a>



Padam dan korang hapuskan terus rel="nofollow" atau korang gantikan dengan "dofollow" seperti dibawah ini

<a expr:href='data:comment.authorUrl' rel='dofollow'><data:comment.author/></a>

Langkah seterusnya korang cari kod script seperti di bawah ini:

<a expr:href='data:backlink.url' rel='nofollow'><data:backlink.title/></a>


Korang gantikan kod diatas jadikan seperti dibawah ini:


<a expr:href='data:backlink.url'><data:backlink.title/></a>

OK dah settle simple je ok. Last sekali korang save template. Selamat mencuba dengan panduan yang tidak seberape ini. Semoga blog korang dapat meningkatkan lagi aliran trafik serta pengunjung dengan blog tutorial dari saya mengenai cara membuat blog dofollow.


Jika blog tutorial ini membantu korang share artikel ini pada rakan serta sahabat lain semoga panduan ini memberi manfaatnya.
Terbaru Lebih lama