Reset keyword teknik dasar seorang blogger wajib digunakan


Tidak dapat dinafikan persaingan dalam dunia berblogging kesan terhadap search engine google semakin hari semakin sengit dan agak mencabar, korang sebagai blogger perlu lebih kreatif dalam mencari segala idea, ilham yang lebih relavan dan proaktif dalam memilih perkataan atau keyword yang sering dicari oleh orang ramai pada masa ini


Terutamanya kepada penguna dari kalangan pembaca atau pelawat yang boleh dikatakan kekerapan mengunakan google search engine dalam pencarian artikel atau bahan pembelajaran mengenai isu-isu semasa, berita dan panduan dan sebagainya


keyword atau kata kunci yang digunakan adalah merupakan satu hal sangat penting


Teknik reset keyword perletakkan kata kunci yang tepat perkara yang amat penting yang harus korang perlu lakukan secara pratikalnya sebelum proses pembinaan website . 


Selain itu juga korang boleh melakukannya sebelum memilih nama yang benar-benar sesuai dalam penjenamaan atau branding domain yang berkaitan dengan tema, niche blog korang, pada sessuatu blog yang korang fokuskan kepada minat dan citarasa serta yang mendalam terhadap bidang yang korang benar-benar boleh melakukan untuk mendapatkan hasil penulisan yang berkualiti dan bermutu tinggi serta mahir dalam sesuatu bidang atau mempunyai kepakaran.



Cara menggunakan google keyword tool


Perkongsian mengunakan tools untuk riset keyword dengan mengunakan salah satu aplikasi dari google keyword

1. Terlebih dahulu kunjungi google keyword tool dan sign in google korang
.

Cara Menggunakan Google Keyword
Cara mengunakan google keyword



Cara Menggunakan Google Keyword
Buat google keyword blog


2. First sekali korang isikan kata kunci atau frasa kata yang korang cari pada kolom

 "Word or phrase".


3. Seterusnya korang gunakan "Advanced Options and Filters" untuk Setkan lokasi ke negara korang (contohnya indonesia), dan Pilih bahasa korang (Bahasa Indonesia)



4. Korang bokeh mengubah pada pilihan keyword menjadi [Exact]. Dengan memilih Exact, maka hasil local monthly search koramg yang akan muncul menunjukan jumlah pencarian keyword yang sama (exact) seperti yang dimasukkan. 



5. Setelah itu korang klik “Search”, korang semak pada bagian Local Monthly Searches. Maka seberapa banyak orang di negara target korang mencari keyword-keyword tersebut.



6. Korang Tandakan keyword pilihan korang seterusnya korang donwload ke CSV for Excel sebagai bahan untuk memudahkan rujukan korang.


Bagaimana pula cara kedua dengan mengunakan tools yang berlainan iaitu keywordtool.io seperti berikut :

Mula sekali kunjungi 
Keywordtool.io

Korang akan dibawa ke paparan seperti di bawah :

Reset keyword kata kunci blog
Cara guna reset keywordtool 

Masukkan kata kunci yang korang nak reset di ruang kotak dan tekan butang Search contoh ' blog popular'



Korang tengok hasil senarai dari kata kunci 'blog popular' antara keyword yang unik korang boleh gunakan dalam mereset keyword pada posting baru korang.


Cara long tail keyword



Dalam teknik mengunakan keyword yang bertepatan korang digalakkan untuk melakukan long tail keyword pencarian ayat empat hingga ke enam patah perkataan dengan mengunakan tools seperti Soovle dan juga keyword shitter , apakah kelebihan mengunakan longtail keyword dalam meriset keyword?


Seperti apa yang kita tahu long tail keyword mengunakan lebih untuk beberapa perkataan empat sehingga lima frasa kata untuk menjadikan satu ayat panjang yang cukup lengkap isi dan makna untuk menyatakan maksudnya.


Contoh ayat long tail keyword lebih jelas untuk korang leih faham :

Teknik mengunakankan meta tag bagi blogspot
Teknik mengunakan meta tag bagi wordpress
Teknik mengunakan meta tag website 
Teknik mengunakan meta tag berkesan


Short tail keyword


Dari itu kita boleh simpulkan dengan hanya mengunakan satu frasa dengan long tail keyword kita boleh mendapat beberapa variasi perkataan yang berbeza so dari itu terlalu banyak persaingan dan pilihan bila berada di engine carian, sebab itu lah teknik dua atau tiga perkataan short tail keyword menjadi lebih relavan untuk dikejar dan digunakan oleh seorang blogger..so mana satu pilihan korang?



Apakah kelemahan pada long tail keyword ini?

Memang ada kekurangannya salah satunya susah untuk korang tingkatkan pelawat serta trafik yang hadir ke blog korang jika seseorang menaip "Teknik mengunakan meta tag" sudah pasti terdapatnya lebih dua atau pun tiga atau lebih dari itu yang mengunakan ayat long tail keyword sama cuma perbezaaan dari "bagi blogspot", "bagi wordpress" dan "website" ini lah perbandingan yang mengakibatkan persaingan ayat long tail keyword. 




Diantara tools riset keyword popular yang sering digunakan oleh blogger seperti :








Reset keyword tools juga ade pelbagai jenis layanan percuma atau pun yang berbayar, ikut kepada keperluan korang untuk mengunakannya, ada juga tools perlu untuk korang mendaftar terlebih dahulu untuk mendapatkan service percuma ada yang terus boleh digunakan tetapu bagi yang layanan percuma tools ini sangat terbatas korang yang boleh search untuk 3 ke 4 kali bagi satu-satu masa seperti Ubersuggest biasa lah nama pun percuma, kalau nk lebih menyeluruh gunakan perkhidmatan berbayar..gunakan tanpa had.



Semoga dengan tips, teknik cara yang menggunakan tools riset keyword ini dapat memperbaiki lagi score SEO korang dengan lebih tepat. Dengan melakukan perubahan menaik taraf keywoord ini sedikit sebanyak dapat pertingkatkan lagi blog serta website korang diperingkat hasil pencarian



Dan semoga dengan adanya dengan cara keyword ini dapat kita semua bersama untuk kongsikan dan ianya sangat berguna untuk pengunaan keyword / kata kunci. Semoga blog tutorial ini dapat memberikan manfaat dan panduan yang berguna untuk rujukan.


Sudah baca? 




Terbaru Lebih lama