Posting tidak diindeks google crawl error 404 sebagai punca

Crawl errors google search console atau dikenali google webmaster nama yang tidak asing lagi dalam dunia blogging ni boleh dikatakam wajib seorang belajar perlu ada sekiranya memiliki blog website. Proses crawl error 404 biasanya google akan mengindeks artikel korang setelah membuat posting baru sekurang-kurangnya seminggu malah lebih dari itu, bergantung juga kepada beberapa faktor lain penyebab atau alasan lain permasalahan yang berlaku pada artikel yang dipublish oleh korang.

Tapi sebaliknya yang berlaku disebabkan crawl error pada blog korang yang mengakibatkan akan menurunnya statistik prestasi blog korang di rangking pencarian index google, bagi seorang blogger masalah crawl error adalah sangat penting untuk korang perlu elakkan daripada berlaku.

Memadam artikel atau posting yang telah dipublish


Crawl error berlaku berpunca daripada memadam atau menghapuskan atau korang delete artikel-artikel yang sudah korang publishkan dan artikel sudah terindex oleh google, apabila pengunjung mengklik tajuk/title disalah satu artikel milik korang di search pencarian google atau artikel yang terdapat pada halaman dengan masa yang sama artikel korang sudah pun dihapuskan oleh korang sendiri dengan alasan artikel tersebut tidak diperlukan lagi atau tidak relevan lagi dengan tema blog korang, dengan dari itu maka terjadinya artikel kita akan dibawa ke laman:

'URL 404 Not Found yg kite tuju dengan hasil ruang yang tiada isi...'

Petikan seperti diatas yang memberi peringatan dalam halaman artikel yang telah memberi tahu tidak ditemui oleh pengunjung itulah yang dimaksudkan dengan crawl error. Ok korang fahamkan.

Bagaimana nak mengatasi masalah crawl error 404 dengan google search console webmaster


Ok tanpa panjang lebar bercerita, jom saya kongsikan cara serta langkah-langkah untuk mengatasi masalah crawl error pada blog korang dengan mudah dan simple..korang lihat betul-betul dengan teliti tutorial seperti yang saya akan tunjukkan dibawah dibawah :


1. First korang Login terlebih dahulu ke dalam google webmaster Tool blog korang. Klik sini :


2. Klik nama blog korang yang korang nak perbaiki tu

3. Pada ruang dasboard google webmaster akan terlihat option crawl error seperti contoh paparan gambar di bawah.


Google webmaster tools
Cara crawl Errors Webmaster

4.Kemudian korang klik crawl error tersebut  korang akan dibawa ke link artikel permalink blog yang telah rosak atau errors.

5.Korang Copy link blog yang rosak tersebut.

6. Kemudian klik : 

Google Index > Remove URLs

7.kemudian Klik pada : 

Create a new removal request dan selepas itu korang masukan link yang korang copy tadi ke dalam kotak removal request .


crawl error
Cara crawl error 404 webmaster

8.Seterusnya korang klik pada continue

9. Kemudian seterusnya pada link yang korang masukkan tadi akan bertukar status pending hingga google akan membuat proses menghapus dari search engine dalam tempoh tertentu 

Semoga perkongsian cara crawl error 404 pada blog dapat menyelesaikan masalah korang..selamat mencuba dan memberi manfaat serta panduan buat korang dalam blog tutorial ini..terima kasih..
Lebih baharu Lebih lama