Timbang berat blog dengan google pagespeed insight


Blog loading lambat akan memberikan kesan yang buruk dimata SEOBerat blog juga salah satu penyebab blog tidak tidak mesra SEO, prestasi score speed jatuh ini antara salah satu penyebab punca blog korang berat sepert loading yang mengambil masa yang agak lama untuk loading berbanding yang mengambil masa beberape saat sahaja ini kerana pengunaan widget yang berlebihan dan memaparkan gambar-gambar yang terlalu banyak  mempunyai kb yang bersaiz besar.


Gambar yang kita gunakan juga ada pelbagai jenis format terutamanya pada gambar yang menggunakan format JPG dimana kebiasaan ianya bersaiz agak besar sehingga 60kb-200kb. korang boleh kecil kan saiz kb gambar dengan mengunakan layanan secara percuma khidmat secara online dengan mengunakan Compress JPEG untuk perkecilkan saiz gambar korang beberapa jenis format seperti PNG, PDF, SVG, GIF.


Blog/Website dinilai dari segi saiz blog, load time blog dan average per speed blog dan per kb, apa yang perlu korang fokuskan adalah pada saiz kerana nilai terbaik untuk sesebuah blog adalah dibawah paras 100kb, penting ianya untuk korang mencapai sasaran dalam senarai rangking page indexs google, blog korang seharusnya menitik beratkan dalam pengunaa beberapa gambar untuk dimasukkan ke dalam entry dimana untuk kita lebih mendapat tempat dalam senarai salah satu blog yang mesra SEO.

Timbang berat blog dengan google pagespeed insight


Mungkin ada diantara korang yang tahu terutamanya kepala blogger mengensi Google PageSpeed Insight (PSI) adalah alat mengukur kecepatan dan kelajuan akses sebuah website. Tanpa analisis dari tools ini korang tidak akan dapat tahu yang blog korang agak rasa berat mesti ada sebab dan punca tertentu.

Google pagespeed ini telah dilancarkan oleh Google pada 2010 Salah satu faktor penentu bagus tidaknya bagi sesebuah website adalah kecepatannya. 


PSI berfungsi untuk menganalisis timbang berat blog serta kecepatan laman blog, bagaimana PSI membuat analisis secara automatik mencari permasalahan setiap halaman seperti stylesheets, JavaScripts, data HTML dan cache.

Cara mengunakan google pagespeed


Ok seterusnya langkah-langkah serta Cara untuk korang semak berat blog korang atau mengetahui kecepatan berat blog dengan khidmat layanan  Pagespeed, first sekali korang pergi ke : Page speed insights


Cara Timbang Berat Blog

Semak kecepatan blog


Pada  paparan halaman ruang kotak pada gambar diatas korang masukkan alamat url link blog korang dan seterusnya korang klik button ANALYZE. Proses analisis memakan masa untuk beberapa saat.


Setelah proses mengalisis oleh pagespeed korang akan melihat paparan laman yang muncul dengan hasil serta bacaan score nilai yang dihasilkan bagi loading kecepatan laman blog korang, mungkin terdapat perbezaan dari segi nilai score laman mobile dan desktop korang.


Score google pagespeed blog



Tahukah korang nilai score 90 dan keatas dikategorikan laman blog korang sangat baik dan bagus berbanding dengan nilai bawah dari 90, jika nilai score bawah 50 bermakna blog korang prestasi adalah buruk dimata google. Dengan Pagespeed dari google ini juga telah membuat perincian dengan teliti mengalisis dan mengenal pasti antara faktor penyebab jika score korang menpunyai nilai serta angka yang buruk.


Apa yang menjejaskan prestasi blog korang, korang boleh lihat sendiri hasilnya terdapat enam faktor utama perlu untuk korang mengenal pasti serta membuat perubahan dan memperbaikinya semula.

Cara Timbang Berat Blog

Nilai score blog


Korang boleh tengok result dari segi page saiz, average speed per kb dan load time so korang boleh simpulkan ape yang perlu korang ubah dan perbaiki semula jika ada kesalahan dan kesilapan nanti. Paparan dengan 63% adalah contoh kelajuan atau berat blog saya bagi Desktop.

Korang scroll ke bawah dan lihat enam hasil analisis penjelasan singkat yang diberi dari google pagespeed itu sendiri bagi blog korang seperti berikut :

1. Field Data

2. Origin Summary

3. Lab Data

4. Opportunities

5. Diagnostics

6. Passed Audits

Cara Timbang Berat Blog


Semoga perkongsian ini dapat membantu korang dalam menyelesaikan permasalahan blog korang yang loading berat tu, sedikit sebanyak korang boleh cuba dengan blog tutorial cara timbang blog. Sekian terima kasih.. 

Sudah baca? 
cara crawl error 404 webmaster
Cara mengunakan google keyword blogger
Blog Tutorial, Tips Blogging, Blogger

Post a Comment

Ada sebarang soalan berkaitan halaman atau cadangan, sebarang bentuk penulisan serta komen adalah dibawah tanggungjawab dan risiko anda sendiri tertakluk pada Akta 588 SKMM

Terbaru Lebih lama