10 binatang berbisa dan beracun di dunia

Berbisa Obor-obor Laut Box Jellyfish

1. Box Jellyfish
(sumber artikel dari : Jlambusphotography)

Mencatatkan seramai 5.567 orang kematian sejak Dari tahun 1954. Paling banyak ditemui di benua asia dan Australia. Obor-obor ini menyerang melalui sengatan berbisa yang akan mengeluarkan sejenis toksin nematacysts yang boleh melemahkan sistem badan  seperti kardivaskularaf Dan sel kulit. Untuk Rawatan segera boleh lakukan dengan menyapu cecair cuka sejurus disengat kerana cuka juga mempunyai asid asetik yang boleh melemahkan racun atau bisa tersebut sebelum menyerap ke seluruh saluran darah Dalam badan.


ular tedung
King cobra berbisa

King Cobra Ular Paling Berbisa

2. King Cobra
(Sumber artikel dari : Enygmatic-Haiycon)

Ular tedung atau dikenali sebagai king cobra boleh mencecah sehingga 5.8 meter panjang.  Satu patukan gigitan boleh membunuh manusia kurang dari lima saat sahaja. Ular berbisa jenis ini dapat membunuh mangsanya adalah dengan lima kali ganda cepat daripada sejenis ular black Mamba. Tempat serta habitatnya terdapat secara  meluas di benua Asia Tenggara dan selatan terutamanya dikawasan hutan bertanah tinggi  Dan pergunungan. 

siput
Siput berbisa

Berbisa siput yang ditemui di laut Chagas dan Madagascar

3. Marbled Cone Snail 
(Sumber artikel dari : Wikipedia)

Settitik racun dari siput ini boleh membunuh lebih daripada 20 manusia melalui sentuhan.Ia seering dijumpai di kawasan persekitaran air masin bersuhu suam di laut Chagas dan Madagascar dan sepanjang perairan Fiji dan pulau marshall.Mlah mangsa boleh lumpuh,rabun dan sesak nafas sekiranya siput ini menyepit mana-mana bahagian anggota mangsa.Ubat anti venom tidak mampu mengatsi racun dari siput tersebut dan setakat ini 30 kematian telah dicatatkan.

sotong
Sotong beracun

Sotong berbisa ditemui di perairan Pasifik

4. Blue-Ringet Octopus 
(Sumber artikel dari : Tom Weilenmann)

Sotong ini bersaiz bola golf.Ia mampu membunuh 26 manusia dalam beberapa minit.Gigitanya tidak menyakitkan tetapi dakwatnya yang mengandungi neurotoxins boleh melemahkan otot,kebas,sesak nafas dan membawa kepada kematian.Habitatnya sekitar kawasan perairan Pasifik,dari Jepun ke Australia.

kalajengking
Kala jengking Paling berbisa

Kala jengking/scorpion sangat beracun

5. Death Stalker Scorpion 
(sumber artikel dari : Furiryscaly)

Gigitan Dan Sengatannya dapat mengeluarkan sejenis racun sangat merbahaya racun Yang dikenali sebagai neurotoxins, Simptom jika terkena sengatan adalah seperti demam dan jika serius mangsa boleh ,lumpuh danterjadinya sawan maut. Hidupan ini berleluasa di benua afrika utara dan timur tengah.

labah-labah
Labah-labah berbisa

6. The Brazillian wandering spider

Diitiraf di dalam rekod dunia Guiness sebagai labah-labah paling berbisa dan penyebab kjematian tertinggi.Aktif pada penduduk padat.Gigitan berbisanya mampu menyebabkan kematian dan mati pucuk.


anakonda berbisa
Ular berbisa

7. Inlan Taipan 
(sumber artikel dari ; National Geographic)

Ular ini mengandungi racun mencukupi untuk membunuh 100 oranjg dewasa atau 250.000 tikus.Racun ini mengandungi 200-400 klali lebih darip[ada ular tedung biasa. Racun neorotoksik ini boleh membunuh dakam masa 45 minit.setakat ini,,tiada kematian yang dicatatkan dan ular ia banyak terdapat di Autralia.

ikan
Ikan Paling berbisa

8. Puffer Fish ikan paling berbisa 
(sumber artikel dari ; Wikipedia)

Spesies ikan buntal yang biasa kite kenali menjadi hidanagan istimewa di Megara seperti korea dikenali sebagai Bok-uh. Keracunan Yang berlaku sangat merbahaya jika tidak dimasak dengan Cara betul. Kesannya Mangsa akan hilang deria,pening kadar denyutan jantung akan menjadi cerpat, berlakunya kesesakan nafas dan lumpuh anggota badan, serta akan membawa maut kepada Mangsa selepas empat hingga 24 jam.


Sumber : newatlas.com

9.  Sengatan racun ikan buntal laut yang terletak di setiap duri-duri pada tubuhnya.

Ikan buntal laut ini mengandungi toksin berbahaya, toksin yang dikenali tetrodotoxin 1.200 kali ianya lebih bahaya dari binatang berbisa lain seperti sianida, dalam sekitar masa 20 minit 24 jam kesan dari sengatan tubuh akan merasa panas dan dingin untuk mati. Seterusnya badan akan kaku tidak dapat bergerak, muntah-muntah ketika racun telah menguasai otak seterusnya lumpuh dan mati. [ sumber dari : idntimes.com)


mirror.co.uk

10. Laba-laba paling beracun rasa sakit yang luar biasa

Sengatan dari laba-laba ini sangat luar biasa, yang akan mengakibatkan lumpur, ianya menghancurkan sel kulit manusia, dan berlakunya serangan jantung. Mangsa hanya perlu mengambil masa 1 jam untuk dipulihkan dalam bantuan kecemasan sebelum racun merebak keseluruhan sistem badan. ( sumber dari artikel dari idntimes.com )

Maklum Balas

Ada sebarang soalan berkaitan halaman atau cadangan, sebarang bentuk penulisan serta komen adalah dibawah tanggungjawab dan risiko anda sendiri tertakluk pada Akta 588 SKMM

Terbaru Lebih lama